A nevelés – amelynek alapfunkciója a személyiségfejlődés tudatos elősegítése - számos területen valósulhat meg. Ennek egyik fontos területe a sport.

A sporttudomány „az emberi társadalom egyetemes kultúrájának részterületeként, a testkultúrának a leképezésére szolgáló eszmerendszer – tudományosan igazolt, rendszerezett, általánosított elvek tételek, törvények és törvényszerűségek, elméletek és módszerek együttese.”  (Biróné N.E., 2004)

Tudományterületünk szubdiszciplínáinak (sportélettan, sportpszichológia, sportpedagógia, stb.) összetartó ereje maga a sport, az emberi mozgás, a fizikai aktivitás. A Sporttudomány ágai eszköztár, a különböző tudományterületek tanításához nyújt segítséget a teljesség igénye nélkül.

A testnevelés „az intézményes oktatási rendszer egy tantárgya, melyben az emberi test fizikai és szellemi aktivitásának a nevelése történik az egészséges életmód érdekében.” (Bánhidi M.,2001) Míg a versenysportban maximális sportteljesítmény elérése a cél, addig a testnevelés tanításánál a teljes értékű élethez szükséges mozgásos cselekvés biztosítása mellett a hosszú távú egészségmegőrzés – megtartás és a személyiség sokoldalú fejlesztését tartjuk szem előtt. Természetesen a két terület szorosan kapcsolódik egymáshoz, viszont az elérendő célokban mégis különböznek.